The Shadow of Dishonesty: Investigating the Commercialization of Academic Work on Instagram
DOI:
https://doi.org/10.32870/cl.v2i31.8061Keywords:
authorship, ghostwriting, ethics-writersAbstract
The article analyzes the comprehensive and multifaceted discussion about authorship in academic works, showing that authors are not restricted to the final writing, but include those who contribute at different stages of the process. Author definitions and related ethical issues are explored, such as ghostwriting, where writers are hired to produce work on behalf of others. In addition, professional codes of ethics and examples of common infractions are discussed. A review of the literature reveals questionable practices, including the production of academic works to order. The study method involves bibliographical research and documentary analysis, adopting a qualitative approach. The research was carried out via Instagram, investigating profiles that sell academic work. The results highlight a series of illegal and unethical practices among the companies investigated, which exploit students' vulnerability and compromise academic integrity. Final considerations highlight the urgent need for measures to combat such practices, aiming to protect the integrity and value of education and research. In summary, the article emphasizes the importance of promoting transparency and responsibility in the authorship of academic works, aiming to preserve the integrity of the educational and scientific process.References
da Cunha, M. B., & de Oliveira Cavalcanti, C. R. (2008). Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Briquet de Lemos Livros.
Flick, U. (2008). Introdução à pesquisa qualitativa-3. Artmed editora.
Garcia, C. C., Martrucelli, C. R. N., Rossilho, M. D. M. F., & Denardin, O. V. P. (2010). Autoria em artigos científicos: os novos desafios. Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery, 25, 559-567.
Gil, A.. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2016.
Grieger, M. C. A. (2007). Escritores-fantasma e comércio de trabalhos científicos na internet: a ciência em risco. Revista da Associação Médica Brasileira, 53, 247-251.
Lakatos, E; Marconi, M.. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
Spinak, E. Ética editorial – "Ghostwriting" é uma prática insalubre. Revista HCSM (História, Ciências, Saúde – Manguinhos), Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, p. 697-701, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistahcsm.coc.fiocruz.br/etica-editorial-ghostwriting-e-uma-pratica-insalubre/. Acesso em: 06 mar. 2024.
Spinak, E. Ética editorial – 'Ghostwriting' é uma prática insalubre. SciELO em Perspectiva, [S.l.], 16 jan. 2014. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2014/01/16/etica-editorial-ghostwriting-e-uma-pratica-insalubre/. Acesso em: 06 mar. 2024.
Vergara, S. C. (2006). Projetos e relatórios de pesquisa. São Paulo: Atlas, 34, 38.
Witter, G. P. (2010). Ética e autoria na produção textual científica. Informação & informação, 15(1esp), 131-144.
Downloads
Published
Versions
- 2024-08-21 (2)
- 2024-07-01 (1)
Issue
Section
License
Los autores que publiquen en Contextualizaciones Latinoamericanas aceptan las siguientes condiciones:
De acuerdo con la legislación de derechos de autor, Contextualizaciones Latinoamericanas reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será cedido a la Universidad de Guadalajara para su difusión en acceso abierto.
Contextualizaciones Latinoamericanas no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales, independientes y adicionales, para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Contextualizaciones Latinoamericanas por ejemplo, incluirlo en un repositorio institucional o darlo a conocer en otros medios en papel o electrónicos, siempre que indique clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en Contextualizaciones Latinoamericanas
Para todo lo anterior, los autores deben remitir el formato de carta-cesión de la propiedad de los derechos de la publicación debidamente llenado y firmado por los autores cuando el artículo ha sido aceptado para publicación. Este formato debe ser solicitado al correo electrónico contexlatin@gmail.com, y debe ser adjuntado en archivo PDF paralelamente a la aprobación de la obra.
Los lectores/usuarios de Contextualizaciones Latinoamericanas pueden acceder directamente al contenido de manera libre y gratuita al momento que un nuevo número es colocado en la plataforma. Se permite al lector/usuario citar, compartir (electrónicamente y de manera física), imprimir y distribuir el material siempre que se indique de manera clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en Contextualizaciones Latinoamericanas. Es necesario citar de manera correcta el trabajo y no debe de ser utilizado con fines de lucro.