Emotions in political discourse and voting decisions

Authors

  • Diana Carolina Tlapapal Domínguez Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/cl.v1i32.8092

Keywords:

emotions, voting decision, political discourse, reason

Abstract

This article presents a systematic review of key research on the role of emotions in political discourse, forming what can be described as an emotional discourse. It also examines the emotional dimension of political discourse in relation to voters’ decision-making, highlighting how emotions often take precedence over rationally understood discourse when determining their final choice. The analyzed studies underscore the growing importance of emotions in the political sphere and their relationship with reason as mobilizing factors in voting decisions. Research such as that of Ahuactzin and Mendieta explores how political discourse appeals to key emotions to mobilize the electorate, while others, like Cárdenas and Lozano (2020), focus on the use of specific phrases to evoke targeted emotions. Overall, the findings reveal that emotions are not only fundamental in electoral decisions but also operate complementarily with rationality, emphasizing the need for more comprehensive studies in this emerging field.

Author Biography

Diana Carolina Tlapapal Domínguez, Universidad de Guadalajara

Doctorante en ciencia política por la Universidad de Guadalajara. Maestra en ciencia política por la Universidad de Guadalajara. Licenciada en Derecho por la Universidad Autónoma de Chihuahua.

References

Acuña, M. (2011). Emociones y decisiones. Aportes sobre el voto desde un abordaje experimental en psicología política. Revista electrónica de psicología política, 19(47), 54-58.

Ahuactzin, C. (2020). Política y persuasión en México. Construcción del ethos en los spots electorales de Andrés Manuel López Obrador. Discurso y Sociedad. 14(1)., 59-85. ISSN-e 1887-4606.

Baghana, J.; Bocharova, E.; Chekulai, I.; Kuchmistyy, V.; Prokhorova, O. (2020). Speech Behavior in election campaigns (political and discourse analysis of speech portrait of Dimitri Medvedev). European Proceedings of Social and Behavioral Science. DOI: 10.15405/epsbs.2020.12.02.53

Becerra, M. (2016). El voto emocional. Un análisis del rol de las emociones en el comportamiento político del elector peruano. [Tesis de grado]. Pontificia Universidad Católica del Perú.

Brussino, S., Alonso, D., & Imhoff, D. (2015). Dimensiones culturales, afectivas y cognitivas del comportamiento del voto al Kirchnerismo. Psicología y sociedad, 27(02), 351-361. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p351

Cala, R. (2019) Emoción y razón en la construcción del discurso político. Estudios de Lingüística del español. 40, 95-115. https://raco.cat/index.php/Elies/article/view/363492.

Cárdenas-Rica, M.L. y Lozano González, A.A. (2020). El miedo como recurso persuasivo en el discurso político. En N. Ruiz-Alba, J.A. Moreno Cabezudo (Ed.), Debates contemporáneos sobre poder, política y medios de comunicación (83-114). Sevilla: Egregius.

Corduneanu, V, Muñiz, C y Echeverria M. (2019). Emociones en contexto electoral y atención política en medios ¿inteligencia afectiva o evaluación cognitiva? Perspectivas de la comunicación,12(2), 57-87. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672019000200057.

Criollo, M. (2020). El discurso político en momentos de campaña electoral. Una aproximación desde el análisis crítico del discurso. RIPS: Revista De Investigaciones Políticas Y Sociológicas, 19(1). https://doi.org/10.15304/rips.19.1.6955

Dagatti, M. (2017). Las emociones políticas. Un modelo discursivo de estudio. Rétor, 7(1), 40-72. ISSN: 1853-6034

Espinoza, A. (2008). Decidiéndose por el mal menor. El rol de las emociones en las elecciones peruanas del 2006. Psicología política, 37, 47-70.

Fernández, A. (2020) Elecciones: razones y emociones. Veredas revistas de pensamiento sociológico, 38-39,118-143.

Gutiérrez, S., Plantin, C. (2010). Argumentando por medio de las emociones. La campaña del miedo del 2006. Versión 24, 41-69.

Jaraíz, E, Lagares, N y Pereira, M. (2020). Emociones y decisión de voto. Los componentes de voto en las elecciones generales de 2016 en España. Reis. Rev.Esp. Investig.Sociol. 170, 115-136. ISSN-L: 0210-5233.

Kosmidis, S., Hobolt, S. y Whitefield, S. (2018). Party competition and emotive rhetoric. Sage journal 52 (6). Pp. 811-837. https://doi.org/10.1177/0010414018797942

Medineta, A. (2019). Cerebro político en los procesos electorales: las emociones del voto en la campaña por la presidencia de la república en México 2018. Anagramas: rumbos y sentidos de la comunicación, 17(34), 45-69. ISSN 1692-2522

Segovia, C. (2021). Decidiendo por quién votar. Evidencia experimental del efecto de las emociones en el voto. Colombia Internacional, 107, 3-28. ISSN-e 1900-6004

Reyes, C. (2019). Emoción y razón en la construcción del discurso político. Estudios de lingüística del español (40), 95-115. https://raco.cat/index.php/Elies/article/view/363492.

Vázquez, S. (2018). Discurso conflictivo en las elecciones mexicanas. Política y gobierno XXIII. 23(2), 243-278. ISSN 1665-2037

Zsolt. (2012). The emotional voter. [Tesis de doctorado]. Oxford University.

Published

2024-12-31