This is an outdated version published on 2021-07-01. Read the most recent version.

The House of God and Cash Luna: A Central American megachurch

Authors

  • Edson Fernando Gomes ITESO

DOI:

https://doi.org/10.32870/cl.v2i25.7868

Keywords:

Evangelicals, Theology of Prosperity, Cash Luna, Guatemala, Casa de Dios

Abstract

Casa de Dios is a stadium-sized Guatemalan evangelical Christian megachurch. Cash Luna is its founder and senior pastor, recognized in the Latin American Christian milieu for his books, preaching, charisma, privileged financial situation, gifts of healing, and for having his name associated with controversial suspicions of money laundering and illicit enrichment. Through fieldwork, observation in meetings, and literature review and analysis, this research presents a first approach to this institution; where it was sought to explain what are and how the communication strategies, organizational communication and sensory forms generated from this church operate. The importance of this approach lies in the relevance of this institution and its leader in the Guatemalan reality, as well as a contribution to addressing this type of religious groupings and leaderships in academic terms.

Author Biography

Edson Fernando Gomes, ITESO

Maestro en Comunicación de la Ciencia y la Cultura por el ITESO (2018-2020) y licenciado en Ciencias Sociales por la Universidad de Brasilia (2013-2017), sus intereses de investigación abarcan las formas contemporáneas del cristianismo latinoamericano, el cristianismo protestante contemporáneo, la comunicación organizacional y la utilización de estrategias de comunicación en instituciones religiosas.

References

Aguiar, T. P. (2020). A “cultura” para o Reino: materialidades e sentidos da adoração em uma juventude evangélica em Porto Alegre. Dissertação (Mestrado

em Antropologia Social) - Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Arenari, B. (2013), Pentecostalism as religion of the perifety: an analysis of the Brazilian case. Tesis de Doctorado.

Bazanini, R., & Machado Junior, C. (2018). Market as Religion: The Dynamics of Business Network in Megachurches. Brazilian Business Review, 15(3), 262–

https://doi.org/10.15728/bbr.2018.15.3.4

Boechat, J; Dutra, R.; Py, F. (2018). Teologia da prosperidade campista: Apóstolo Luciano e suas ressignificações religiosas na Igreja Pentecostal Semear. Religião & Sociedade, 38(2), 198-220. https://dx.doi.org/10.1590/0100-85872018v38n2cap07

Calzato, W.A. (2008). El poder desde el espíritu: La visión política del pentecostalismo en el México contemporáneo. LiminaR, 6(1), 166-169. Recuperado en 14 de abril de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272008000100015&lng=es&tlng=es.

Cano Ramos, I.Y.M. (2014) Análisis crítico del discurso del Pastor Carlos Cash Luna, titulado: “lo mío es tuyo”, Universidad de San Carlos de Guatemala

http://www.repositorio.usac.edu.gt/1850/

Díaz, G. (2012). Estratificación y movilidad social en Guatemala. Nova scientia, 4(7), 205-236. Recuperado en 21 de septiembre de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-07052012000100009&lng=es&tlng=es.

Eagle, D. E. (2020). “Chapter 2 The Growth of the Megachurch”. In Handbook of Megachurches. Leiden, The Netherlands: Brill. doi: https://doi.org/10.1163/9789004412927_004

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Editorial Morata. España.

Garma, C. (2004). Buscando el espíritu: pentecostalismo en Iztapalapa y la ciudad de México. México: UAM, Unidad Iztapalapa, División de Ciencias Sociales y Humanidades.

Garrard-Burnett, V. (1998) Protestantism in Guatemala: Living in the New Jerusalem, University of Texas Press.

Gomes, E.F. (25 de mayo del 2020). Casa de Dios, uma mega igreja na América Central. Laboratório de Antropologia da Religião. https://www.larunicamp.

com.br/novidades/casa-de-dios-uma-mega-igrejana-america-central/

Instituto Nacional de Estadística. (2007). Encuesta Nacional de Condiciones de Vida 2006. Guatemala: Autor.

La Porte, J.M. (2005). Introducción a la comunicación institucional. Perspectives on comunication, no 4, 1-5.

Mariano, R. (2014). Neopentecostais: sociologia do novo pentecostalismo no Brasil. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola.

Meyer, B. (2018). Debates do NER, Porto Alegre, ano 19, n. 34, p. 13-45, ago./dez. 2018 http://hdl.handle.

net/10183/188850

Oro, A.P. & Tadvald, M. (2019). Consideraciones sobre el campo evangélico brasileño en El nuevo evangelismo político, Nueva Sociedad (280), 55-67.

Reina Valera. (1960). https://pray.baboony.com/es/reina-valera/antiguo-testamento/libro-malaquias/capitulo-3/

Phé Funchal, D. P. (2007). El recurso del discurso o los recursos gracias al discurso. Análisis de contenido del discurso de la iglesia neopentecostal guatemalteca “Casa de Dios”, Universidad de San Carlos de Guatemala.

Semán, P. (2005). Del ¿Por qué no?: el matrimonio entre espiritualidad y confort. Mundo evangélico a los bestsellers. Desacatos, (18), 71-86. Recuperado en 23 de septiembre de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2005000200005&lng=es&tlng=es.

_______. (2019). Del ¿Quiénes son? ¿Por qué crecen? ¿En qué creen? Pentecostalismo y política en América Latina en El nuevo evangelismo político, Nueva Sociedad (280), 26-46.

Weber, M. (1977). ¿Qué es la Burocracia? Buenos Aires: La pléyade.

_______. (1982). Burocracia. In: MILLS, W. & GEERTH, H. (orgs.). Max Weber ensaios de sociologia. Rio de Janeiro, Zahar, p. 229-282.

_______. (1922). Categorías sociológicas de la vida económica en Economía y sociedad (1922). México: Fondo de Cultura Económica, 4ta edición.1996.

Published

2021-07-01

Versions

Issue

Section

Región Latinoamericana: Economía, Política y Sociedad