What it feels to learn: pedagogical violence in university students

Authors

  • Daniel Cerna Álvarez Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.32870/cl.v2i29.8006

Keywords:

educación emocional, violencia pedagógica, derechos humanos, empoderamiento estudiantil

Abstract

It is presented a work with a qualitative approach and descriptive scope, in which the experiences of university students regarding practices of pedagogical violence that they have experienced throughout their training, both personally and institutionally, are recovered. It was executed through focus group sessions with a theoretical sample of six students of different careers from various Higher Education Institutions in the Metropolitan Area of ​​Mexico City. The results show that 100% of the participants have been violated in some way throughout their university education and that the Institutions do not have intervention programs in this regard, showing greater interest in the generation of academic products than in the well-being of their students. Besides, the most recurrent forms of violence are psychological and sexual. In terms of consequences, the mental health of the students and their motivation to continue in their career have been diminished.

Author Biography

Daniel Cerna Álvarez, Universidad Autónoma Metropolitana

Licenciado en Psicología por la UNAM y Maestro en Psicología Social por la UAM – Iztapalapa. Actualmente, doctorante en Administración por la UAM – Iztapalapa y en Filosofía por El Colegio de Morelos. Autor de Los Rostros del Feminismo (2020) y Apuntes Sobre la Libertad (2016) con una trayectoria docente de 7 años.

References

Acosta, C. y González-Celis, A. (2009). Actividades de la vida diaria en adultos mayores: la experiencia de dos grupos focales. Revista Psicología y Salud, 19 (2), pp. 393-401

Andino J. (2018). Capacitación docente: Pilar para la identificación y gestión de la violencia escolar. Alteridad, vol. 13, núm 01, 108-119 pp.

Díaz, J., Rodríguez J. (2010) El papel del docente en las situaciones de violencia escolar

Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 40, núm. 1, 53-68 pp.

Gallego, L., Acosta, J., Villalobos, Y., López, A. y Giraldo, A. (2016). Violencia del docente en el aula de clase. Revista de Investigaciones UCM, vol. 16, núm 28, 116-125 pp.

Garcés, M. Santoya, Y. y Jiménez, J. (2020). Influencia de la comunicación familiar y pedagógica en la violencia escolar. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, núm. 63, 77-86 pp.

Gómez, A. (2007). El movimiento estudiantil y la violencia institucional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 12, núm. 35, 1179- 1208 pp.

Kamberelis, G., y Dimitriadis, G. (2005). Focus Groups: Strategic Articulations of Pedagogy, Politics, and Inquiry. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research. Sage Publications Ltd.

Pacheco, B. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 20 núm. 01, 112-121 pp.

Pasillas, M. (2005). Violencia, ética y pedagogía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 10, núm. 27, 1149-1164 pp.

Petrus, A. (2001). Cultura de la violencia y educación secundaria. Revista Española de Educación Comparada, núm. 7, 23-49 pp.

Rojas, J. (2013). Clima escolar y tipología docente: la violencia escolar en prácticas educativas. Cuadernos de Investigación Educativa, vol. 04, núm. 19, 87-104 pp.

Saavedra G., Eugenio; Villalta P., Marco; Muñoz Q., María Teresa Violencia escolar: la mirada de los docentes

Límite, vol. 2, núm. 15, 2007, pp. 39-60

Santos, M., Leiva, J., Mena, E. y Matas, A. (2021). Concepciones pedagógicas sobre la violencia filio parental de profesorado y familias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, vol. 25, núm. 02, 389-411 pp.

Touriñán, J. (2010). Violencia, Convivencia y Educación: Claves para la intervención pedagógica en la escuela. Revista de Investigación en Educación, núm. 8, 6-23 pp.

Varela, H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, núm. 238, 49-80 pp.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Vol. I. Gedisa Editorial.

Published

2023-07-01 — Updated on 2023-07-04

Versions

Issue

Section

Región Latinoamericana: Economía, Política y Sociedad