Recursos tangibles e intangibles de los estudiantes ante el COVID-19 en su proceso educativo: Dos campos temáticos de la Universidad de Guadalajara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/cl.v2i27.7968

Keywords:

Covid-19, higher education, resources, family, factor analysis

Abstract

Perception of 895 students from two campuses of the University of Guadalajara (Mexico). It is described, about their professors, the resources, such as spaces and the Internet at home, and the support they have from both their classmates and their parents, given the suspension of classes by SARS-CoV-2. Namely, administrative economic sciences (CUCEA) and humanities (CUCSH). From an Exploratory Factor Analysis, latent variables of online education are identified: Teachers, resources and support within the tangible and intangible in the educationalprocess. The results show that, in the absence of a classroom, online peermeeting and family support play a relevant role. The CUCEA perceives greater support and the CUCSH better perception of its teachers. Students with parents with basic education have a perception of more qualified teachers than those with parents with postgraduate education, the latter also have better material and support resources. In general, advantages of virtual education are perceived, associated with teachers and support, and disadvantage in the technological resources available. Resources may not be essential in the face-to-face class, but they are in virtuality. This abrupt change shows the need to revalue the role of the teacher and support at home, that is, of the human elements, to strengthen the learning process as a principle of the Zone of Proximal Development (ZPD).

Author Biographies

Evangelina Cruz Barba, Universidad de Guadalajara

Lic. En Turismo, Maestra en Negocios y Estudios Económicos y Doctora en Educación por la Universidadde Guadalajara (U de G). Profesora del Departamento de Ciencias Sociales y Jurídicas del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas en el área de Estadística y Metodología. Miembro del Comité Interinstitucional para la Evaluación de la Educación Superior (CIEES) y del Sistema Nacional de Investigadores.

Luz Eugenia Aguilar González, Universidad de Guadalajara

Licenciada en Letras por la Universidad de Guadalajara, maestra en educación por la Universidad del Valle de Atemajac y doctora en educación por la Universidad de Guadalajara. Profesora-investigadora adscrita al Departamento de Letras de la Universidad de Guadalajara. Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y del Sistema Nacional de Investigadores

References

Chin, K., Lee, K., y Chen, Y. (2015). Impact on student motivation by using a QR-Based U-Learning material production system to create authentic learning experiences. IEEE Transactions on Learning Technologies, vol. 8, núm.4, pp. 367-382. Doi: 10.1109/

TLT.2015.2416717

Communication to Establish Social and Supportive Environments in Teacher Education. CALICO Journal,

vol.22, núm.3, pp. 537-566. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.921.3064&rep=rep1&type=pdf

Cruz-Barba, E. (2022). Higher Education Student Emotions: Empirical Evidence from Online Classes Given During the COVID-19 Pandemic. IJVPLE, vol.12, núm.1, pp.1-15. http://doi.org/10.4018/IJVPLE.2022010103

Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Paidós. Estados Unidos Mexicanos. (2020). Acuerdo número 02/03/20. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020

García, M., C. y Perera, V. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, núm.343, pp. 381-429. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/29199/Comunicacion_y_aprendizaje_electronico.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gutiérrez Bonilla, L. A. (2020). Deliberación en torno a la Educación Virtual. Interconectando saberes, núm. 10, pp. 77-89. https://is.uv.mx/index.php/IS/article/view/1112

Illeris, K. (2009). A comprehensive understanding of human learning. En Illeris, K. (Ed.), Contemporary theories of learning: learning theorist in their own words. (pp. 7-20). Routledge.

IMCO. (2020). Las 10 más. Las 10 carreras profesionales mejor pagadas. http://imco.org.mx/comparacarreras/las-10-mas/mejor-pagadas/2020/1

INEGI-ENDUTIH. (2019). Encuesta Nacional Sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH). https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019

Koçoğlu, E. y Tekdal, D. (2020). Analysis of distance education activities conducted during COVID-19 pandemic. Educational Research and Reviews, vol.15, núm.9, pp.536-543. Doi: 10.5897/ERR2020.4033

Kumar, A., Kumar, P., y Basu, S. C. (2001). Student Perceptions of Virtual Education: An Exploratory study. Information Resources Management Association International Conference, pp. 400- 403. https://pdfs.semanticscholar.org/d844/5cf31e362051208001782c663aff8f240575.pdf

Lehtonen, M., Page, T., Miloseva, L., y Thorsteinsson, G. (2008). Development of social mediation and emotional regulation in virtual learning environment research. Journal on Educational Phsychology, vol.2, núm.1, pp. 34-47. https://files.eric.ed.gov/fulltext/

EJ1066313.pdf

Lijo, V. P., y Seetha, H. (2017). Text-based sentiment analysis: review. Int. J. Knowledge and Learning, vol.12, núm.1, pp. 1-26. https://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJKL.2017.088163

Liu, L., Hsu, Y., Zhang, J., y Jiang, Q. (2020). A study on the embarrassment of senders who missend emojis with opposite meanings on social apps: taking WeChat as an example. Psicologia: Reflexao e Critica, vol.3, núm.1. Doi: 10.1186/s41155-020-00159-4

Lopez-B., D. (2009). Regulación del comportamiento durante la construcción conjunta de conocimientos en tareas cooperativas en entornos de aprendizaje virtuales asincrónicos y escritos (Tesis de maestría). Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España.

Recuperado de: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/1921

Miranda, R. A. (1995). Expectativas sobre la escuela: la percepción de la familia del escolar. Perfiles Educativos, núm.67, pp. 27-37. http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/1995-67-expectativas-sobre-la-escuela-la-percepcion-de-la-familia-del-escolar.pdf

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México. UNESCO. Observatorio de innovación educativa. Tec de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Panakaje, N., Rahiman, H. U., Rabbani, M. R., Kulal, A., Pandavarakallu, M. T., & Irfana, S. (2022). COVID-19 and its impact on educational environment in India. Environmental science and pollution research international, vol. 29, núm.19, pp. 27788–27804. https://doi.org/10.1007/s11356-021-15306-2

Piaget, J. (1969). Psicología y Pedagogía. Barcelona. Ariel.

Price Banks, D., & Vergez, S. M. (2022). Online and In-Person Learning Preferences during the COVID-19 Pandemic among Students Attending the City University of New York. Journal of microbiology & biology education, vol. 23, núm. 1, e00012-22. https://doi.org/10.1128/jmbe.00012-22

Qiu, R. G. (2019). A systemic approach to leveraging student engagement in collaborative learning to improve online engineering education, Int. J. Technology Enhanced Learning, vol. 11, núm. 1, pp. 1-19. Doi:10.1504/IJTEL.2019.096734

Reimers, F. M. y Schleicher, A. (30 de marzo, 2020). Marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia 2020 del COVID-19 (Brief 1). Enseña Perú. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_ pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf

Rentería Castro, E. (2021). Deslinde conceptual entre educación en línea o educación a distancia. Delectus.

Revista científica INICC-PERÚ, vol.4, núm. 1, pp. 16-31. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i1.98

Romagnoli, C. y Cortese, I. (2015). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? Ficha VALORAS actualizada de la Primera edición “Factores de la familia que afectan los rendimientos

académicos” (2007). https://dsmorus.cl/images/2019/Documentos/Como-la-familia-influye-en-el-aprendizaje-y-rendimiento.pdf

Rodríguez Arocho, W. C. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de psicología, vol.31, núm.3, pp. 477-489. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=805/80531304

Ruíz Cuellar, G. (2020). COVID-19 Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 25, núm. 85, pp. 229-237. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200229&lng=es&tlng=es

Salonen, P., Vauras, M., y Efklides, A. (2005). Social interaction – What Can It Tell Us About Metacognition

And Coregulation In Learning? European Psychologist, vol.10, núm. 3, pp.199-208. Doi: 10.1027/1016-9040.10.3.199

Selim, H. (2007). Critical success factors for e-learning acceptance: confirmatory factor models, Computers and Education, vol. 49, núm.2, pp. 396-413. Doi:10.1016/j.compedu.2005.09.004

Vijayan R. (2021). Teaching and Learning during the COVID-19 Pandemic: A Topic Modeling Study. Education Sciences, vol.11, núm.7, pp. 347. https://doi.org/10.3390/educsci11070347

Vygotski, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Biblioteca de bolsillo.

Vygotsky, L. (2004). Teoría de las emociones: Estudio histórico-psicológico. AKAL.

Whipp, J., y Chiarelli, S. (2004). Self-regulation in a web-based course: A case study. Educational Technology Research and Development, vol.52, núm.4, pp. 5-22. https://epublications.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1039&context=edu_fac

Yonezawa, T., Yoshida, N., y Maeda, K. (2017). Indirect Control of User’s E-learning Motivation by Controlling Activity Ratio of Multiple Agents [Abstract]. In Proceedings of the 5th International Conference on Human Agent Interaction, 27-34. Doi:10.1145/3125739.3125748

Zhang, L., Carter, R. A., Jr, Qian, X., Yang, S., Rujimora, J., & Wen, S. (2022). Academia’s responses to crisis: A bibliometric analysis of literature on online learning in higher education during COVID-19. British journal of educational technology: Journal of the

Council for Educational Technology, vol. 53, núm. pp.620–646. https://doi.org/10.1111/bjet.13191

Published

2022-07-01 — Updated on 2022-07-04

Versions

Issue

Section

Región Latinoamericana: Economía, Política y Sociedad