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New manifestations of the conflict between cab workers and Uber drivers in Mazatlan, Mexico: between governance and social tensions

Authors

  • Carlos Alberto Olivarría Núñez Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Ernesto Sánchez Sánchez Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.32870/cl.v2i25.7871

Keywords:

Social conflict, transportation companies, labour market

Abstract

The following document analyzes the labor dynamics and the claims of the right to work, from the approach of the right to the city and governance mechanism, among two groups of workers in the passenger transportation service in Mazatlan, Mexico. The starting point is to consider that the working conditions and activities of these workers are dynamic in a scenario of injustice and vulnerability, so it is necessary to consider the changes emanating from the new forms of work on platforms, as well as the necessary institutional participation to ensure better working conditions. The methodology implemented is qualitative, analyzing and interpreting the forms of work, conditions and labor dynamics of these workers. For this purpose, 10 semi-structured interviews were conducted, 5 with platform workers and 5 with cab drivers. For the conceptual analysis, the notion of the right to the city by Henry Lefbvre is recovered, and for the case of governance, John Harrison’s contributions are used from the perspective of considering it as an instrument of integrated territorial and urban convergence.

Author Biographies

Carlos Alberto Olivarría Núñez, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciado en Turismo, Maestro en Ciencias sociales con Énfasis en Estudios Regionales, doctorante en el programa de doctorado en Estudios Regionales con Énfasis en América del Norte. Todos por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Becario Conacyt.

Ernesto Sánchez Sánchez, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciado en Economía; Maestro en Estudios de Estados Unidos y Canadá por la UAS y Dr. en Ciencias Sociales por la U de G. Es Profesor Investigador de Tiempo Completo en la Facultad de Estudios Internacionales y Políticas Públicas de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Cuenta por Perfil-Deseable PRODEP-SEP. Es miembro del Cuerpo Académico Consolidado Redes sociales y Construcción del Espacio Público. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel 1.

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Published

2021-07-01

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Issue

Section

Región Latinoamericana: Economía, Política y Sociedad